Hur kan vi hjälpa dig?

Vanligaste frågorna

  • Vanliga frågor

    Beställning:

    Hur genomför jag ett köp?
    Sök fram de produkter du önskar inhandla, lägg sedan produkterna i varukorgen och gå till kassan. Välj vilket leveranssätt som bäst passar dig genom att skriva in ditt postnummer i rutan och klicka på det lilla förstoringsglaset till höger. Du kommer därefter bli hänvisad till att välja betalningsalternativ för att sedan kunna bekräfta köpet.

    När får jag min orderbekräftelse?
    När du genomfört en beställning på granngården.se skickar vi en orderbekräftelse till din e-post omgående.

    Hur ändrar jag eller avbeställer min order?
    När ordern är lagd sker processen automatiskt och det är därmed inte möjligt att göra en avbeställning. Du har däremot möjligheten att göra en retur direkt efter mottagandet av leveransen.

    Kan jag beställa till andra länder än Sverige?
    Nej tyvärr. I dagsläget levererar vi enbart inom Sverige.

    Kan jag spara innehållet i min varukorg till ett senare tillfälle?
    Din varukorg töms när du stänger webbläsaren, i nuläget kan du inte spara din varukorg.

    Hur vet jag att en vara finns i lager?
    När du letat fram en produkt så kan du se lagerstatus för webblager eller vald butik under priset på produktsidan. En grön plupp betyder att produkten finns på lager, en halvt röd plupp betyder att ett fåtal finns på lager och en röd plupp betyder att produkten är slut på lager.

    Kan jag använda presentkort på granngården.se?
    För tillfället kan du enbart använda ditt presentkort i någon av våra fysiska butiker.

    Jag försöker lägga en order, men rabatten går inte in. Vad beror det på?
    För att du ska få din avtalsrabatt behöver du vara inloggad på ditt konto vid orderläggning. 

     

    Betalning och säkerhet:

    Vilka olika betalningsalternativ erbjuder ni?

    Privatkund:

    Betala direkt: Betala ditt köp direkt via antingen kortbetalning, Swish eller Klarna direkt.

    Betala senare: Betala ditt köp som en faktura inom 30 dagar.

    Dela upp: Lägg upp en delbetalningsplan på ditt köp. Välj mellan 6, 12 och 36 månader med flexibla betalningar.

    Företagskund:

    Betala direkt: Betala ditt köp direkt via kortbetalning eller direktbetalning via Handelsbanken eller Swedbank.

    Betala senare: Betala ditt köp med faktura via Svea Webbpay genom Granngården.

    Observera att Svea Webbpay i dagsläget tyvärr inte erbjuder epost/e-faktura, utan detta skickas ut via post. Det är Svea Webbpay som gör kreditkontroll på kund, frågor om kredit hänvisas till Svea Webbpay.



    Finns möjlighet att handla med AmEx?
    Ja, det går bra att handla med AmEx i våra butiker samt online för privatkunder.


    Varför har min butik blivit kontantfri?
    Anledningen till att vi väljer att ha kontantfria butiker är först och främst för att säkerhetsställa en tryggare arbetsmiljö för vår personal. Detta bidrar även till ökad säkerhet för både vår personal och våra kunder, samtidigt som det även gynnar miljön då vi minskar på transporterna av kontanter till och från våra butiker.


    Kan jag som företagskund ange olika adresser för faktura och leverans?
     
    Ja, som företagskund kan du ange olika adresser för leverans och faktura. Av säkerhetsskäl ska vald fakturaadress och leveransadress vara de adresser ditt företag är registrerat med hos Bolagsverket.

    Var kommer kvitto på mitt e-handelsköp?
    En orderbekräftelse (kvitto) skickas till den e-postadress du anger i samband med din beställning.

    Hur många dagar har jag på mig att betala en faktura?
    30 dagar för privat- och företagskund.

     

    Leverans och frakt:

    Hur lång är leveranstiden?
    Förutsatt att varorna finns på lager (med grön plupp märkt "2-5 arbetsdagar"), skickar granngården.se din order dagen efter beställning och leverans sker efter 2-5 arbetsdagar. Vi har även produkter med en leveranstid på 4-10 arbetsdagar, detta gäller vanligtvis levande växter eller varor med särskilda villkor och står med i produktinformationen.


    Hur vet jag när jag kan hämta mitt paket hos ombudet, butiken eller utlämningsstället? 
    En avisering skickas ut till dig via SMS så fort din försändelse finns redo att hämtas. Aviseringen skickas ut till det telefonnummer som angavs vid orderläggning.


    Varför måste jag legitimera mig vid hemleverans? 

    För din och transportörens säkerhet har vi legitimeringskrav.


    Är det möjligt att ändra leveranssätt på en order?
    Nej, tyvärr. Däremot kan det förekomma att ändring görs automatiskt om varan inte kan levereras till det valda leveranssättet. Läs mer om detta i våra köpevillkor. 


    Hur lång tid har jag på mig att hämta mitt paket?
    Ditt paket ligger kvar i 14 dagar hos utlämningsstället innan det skickas tillbaka till oss.


    Min order kom som hemleverans, fast jag beställt den till utlämningsställe. Varför händer detta?

    Din order är skrymmande och uppfyller därför inte kriterierna för att hamna på utlämningsställe. Det innebär att den automatiskt går som hemleverans istället.


    Hur kan jag få min order levererad?
    Vi erbjuder följande leveranssätt vid e-handelsköp:

    Hämta i butik:

    • Välj att hämta i valfri Granngården-butik.
    • Alltid fraktfritt.

    DHL / Bring Utlämningsställe 49kr:

    • Avisering via SMS som ger dig möjligheten att spåra och följa din leverans till det valda ombudet.
    • Observera att ditt paket måste hämtas inom 13 dagar.
    • Fri frakt över 700kr.

    Bring Hemleverans 79kr:

    • Flexiblare leverans med valmöjligheter för dig som kund: Välj ett tidsfönster mellan 8 - 17 eller 17 - 22.
    • Levereras kan nu lämnas utanför din dörr om du inte är hemma (leverans utan kvittens).
    • Fri frakt över 700kr.

    DHL Hemleverans kl. 17 - 22 utan kvittens, 299kr:

    • Hemleverans med upp till 20 kg.
    • Flexiblare leveranser med valmöjligheter för dig som kund: Bekräfta leverans mellan 17 - 22.
    • Levereras kan nu lämnas utanför din dörr om du inte är hemma (leverans utan kvittens).
    • Fri frakt över 1500kr.

    DHL Hemleverans kl. 07 - 17 med kvittens, 299kr:

    • Hemleverans innebär leverans till tomtgräns eller port. Beroende på storlek, vikt och kvantitet kan beställningen komma att levereras på pall.
    • Om du inte är hemma för att motta godset, kommer din leverans att gå tillbaka till terminal.
    • Hemleverans sker under dagtid i det tidsfönster DHL aviserar.


    Hur vet jag när mitt paket kommer vid hemleverans?
    Vid hemleverans ringer transportören dagen innan till det mobilnummer som angavs vid beställningen för att boka in en utkörningstid.

    Jag har beställt varor som skall levereras på pall, hur fungerar det med lossning?
    Transportören levererar till porten eller tomtgränsen. Vid mottagning av pallgods bör en traktor eller annan lastmaskin finnas tillgänglig för lossning. Om inte du som kund kan ombesörja lossningen, äger Granngården rätten att ta ut en lossningsavgift. Det står på produktsidan om produkten kräver assistans kring lossning.

    Jag har mottagit en skadad eller felaktig vara, hur gör jag nu?
    Du är välkommen att genomföra en reklamation hos valfri Granngården-butik. Du kan läsa mer om hur du genomför en reklamation genom att klicka nedan.


    Kan jag välja utlämningsställe?
    Ja det kan du. Skriv in ditt postnummer och klicka på det lilla förstoringsglaset till höger för att söka fram vilka leveransalternativ som finns tillgängliga.

     

    Retur:

    Kan jag returnera en vara till en av era fysiska butiker?
    Självklart! Vi erbjuder fri retur i alla våra butiker. Du kan läsa mer om hur du kan returnera din vara nedan.


    Kostar det att skicka in en retur?

    Ja, det kostar att skicka en retur. Du som kund står för frakten, men du kan alltid returnera din vara i en av våra Granngården-butiker - helt kostnadsfritt!

    Kan jag returnera levande växter?
    Nej. Ångerrätt och öppet köp omfattar inte levande växter. Detta då levande växter enligt konsumentlagstiftning räknas som en produkt med kort hållbarhet. Du kan dock reklamera din växt om den t.ex. skadats i transporten. 

    Jag har gjort en reklamation. När får jag besked?
    Vi har idag en hanteringstid på 5-14 arbetsdagar. Du kan läsa mer om detta i våra  köpevillkor. Vi kommer då återkoppla till dig så fort det sker uppdateringar kring ditt ärende.

    Jag har gjort en retur, men har inte blivit återbetalad än?
    Butiksköp har idag en hanteringstid på 2-5 bankdagar, medans e-handelsköp hanteras inom 5-10 arbetsdagar

     

    Öppet köp och ångerrätt:

    Hur länge kan jag ångra mitt köp?
    Enligt lag har du som konsument 14 dagars ångerrätt via e-handel och distanshandel. Granngården erbjuder dessutom 30 dagars öppet köp som gäller i alla våra försäljningskanaler, såväl i fysiska butiker som på granngården.se eller via telefon. 

    Finns det undantag från öppet köp?
    Undantaget från öppet köp är levande växter (räknas som produkt med kort hållbarhet), kundanpassade produkter, produkter som säljs i löpmeter eller lösvikt, underkläder, foder, fodertillskott, jord, gödsel, strömedel, pellets, kemiska produkter eller varor som kräver specialtillstånd (t.ex. kanyler och patroner). Öppet köp gäller ej heller rea- eller kampanjvaror. Ej uthämtad vara räknas ej som ångerrätt eller öppet köp.

    Vem betalar frakten vid ångerrätt?
    Frakter i samband med byten eller returer betalas av kunden.

     

    Grannhjälpen:

    Vad är grannhjälpen? 
    Succétjänsten Grannhjälpen är ett antal service- och tjänstepaket som Granngården erbjuder för att exempelvis ge dig som kund extra trygghet vid köp och ägande av maskiner. 


    Vad betyder felkod 1170 på min robotgräsklippare från Stihl?
    Du kan testa att dra ut roboten från laddstationen. Om det blinkar rött är det troligtvis kabelbrott. 


    Hur får jag tag på reservdelar hos Granngården?

    Det beror på vilka reservdelar du behöver. Grannhjälpen kan inte dessvärre inte genomföra beställning åt dig som kund, om du vill ha hjälp med att beställa en reservdel så är du välkommen att besöka valfri Granngården-butik.

     

    Husdjurshjälpen:

    Vad är husdjurshjälpen? 
    Genom Husdjurshjälpen får du och dina husdjur tillgång till våra omvårdnadstjänster, såsom pälsvård, tvätt och kloklippning, för hundar, katter och smådjur. Tjänsterna utförs på plats i våra butiker, där djurvårdare tar hand om ditt husdjur på bästa sätt.

     

    Kundklubben:

    Hur blir jag kundklubbsmedlem? 
    Alla privatpersoner över 16 år är välkomna att gå med i vår kundklubb för att samla poäng på sina köp och ta del av våra kundklubbserbjudanden. 


    Kan jag få kundklubbspoäng på mina e-handelsköp? 

    Ja, du kan få poäng på ditt e-handelsköp om du är registrerad i vår kundklubb, inloggad på ditt e-handelskonto och har fyllt i ditt personnummer under din profil. Notera att du behöver vara inloggad vid orderläggning för att dina poäng ska registreras.


    Hur använder jag mina bonuspoäng? 

    Poängen du har samlat online och i butik kan du använda i våra fysiska butiker. 

     

    Övriga frågor:

    Hur fungerar smakgarantin på foder?
    Smakgarantin gäller om din hund eller katt inte tycker om torrfodret, minst 75% av innehållet behöver vara kvar i förpackningen, samt att torrfodret behöver lämnas tillbaka inom 30 dagar från inköpsdagen. Lämna in ditt torrfoder och visa upp orderbekräftelse/kvitto i närmsta Granngården-butik och du får välja en ny säck till samma värde eller beloppet återbetalat. Smakgarantin gäller ej färskfoder, våtfoder eller godis, och kan användas max 5 ggr/hushåll.


    Hur får jag Granngårdens nyhetsbrev med aktuella produkter och tips? 
    Anmäl dig till vår kundklubb och fyll i din e-post för att motta våra nyhetsbrev.

    Hur avanmäler jag mig från nyhetsbrevet?
    Längst ner i varje nyhetsbrev finns en länk med texten "Om du vill avsluta din prenumeration, klicka här". Klicka på den så får du inga fler nyhetsbrev från Granngården.

    Granngården och Nordpost, är det samma sak?
    Granngårdens sortiment för företagare hette tidigare Nordpost och marknadsfördes bland annat via den populära Nordpostkatalogen. Sedan ett par år tillbaka slutade sortimentet gå under namnet Nordpost och katalogen delades upp i skräddarsydda företagsblad. Bladen kommer ut sex gånger per år och visar bl.a. upp aktuella delar av vårt sortiment.

    Varför kan jag inte komma direkt till butiken via telefon?
    För att öka kundservice i butik är säljarna tillgängliga på golvet istället för på telefon och alla butikssamtal tas därför centralt av vår Kundservice. 

  • Butikernas öppettider

    Längst upp till höger på vår startsida kan du se en flik som heter "Hitta butik". 

     

    I rutan som kommer upp överst på listan kan du söka efter den specifika butiken du önskar veta öppettiderna hos: 


    Du får därefter fram information om butikens öppettider samt adress. Det går även att få fram vägbeskrivning till butiken genom att klicka på "Karta". 

    För att komma direkt till fliken med butikernas öppettider kan du klicka nedan.

  • Jag vill avbeställa min order

    Vi har dessvärre ingen möjlighet att avbryta en lagd order. När beställningen slutförts är det en automatisk process som sker, vilket gör att den inte längre går att korrigera eller stoppa. Du välkommen att göra en retur av din beställning när den är mottagen.

    Du kan genomföra en retur genom att ta med din order samt orderbekräftelse till valfri Granngården-butik, eller genom att skicka in den till oss. För att läsa mer om hur du går till väga med en retur kan du klicka nedan.